زلال حکمت

زلال حکمت
 
قالب وبلاگ
نويسندگان
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان زلال حکمت و آدرس zolalehekmat.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





چت باکس


پیر فرزانه

نام و یاد دانشمند فرهیخته،نویسنده پر تلاش،مفسر قرآن و نهج البلاغه،خادم مخلص مکتب امام صادق(ع)و چهره خدمتگزار مرحوم رفیعی برای تمام شهروندان فسایی آشنا و همراه با خاطرات شیرین است.

مرحوم استاد سید محمد صادق رفیعی در هفدهم شهریور ماه 1303در روستای دستجه(واقع در پنج کیلومتری شهرستان فسا) پا به عرصه وجود گذاشت. در پنج سالگی،مادرش وی را به مکتب خانه زن مرحوم ملا محمد حسن سپرد و سپس با حضور در مکتب خانه مرحوم میرزا داوود فنایی به تکمیل آموخته های خویش در زمینه روخوانی قرآن،حافظ،گلستان سعدی،خط و حساب پرداخت. مرحوم رفیعی در زندگی نامه خود نوشت خویش از میرزا داوود فنایی به خیر و نیکی فراوان یاد می کند و ایشان را در زمینه معنوی اهل تهجد و در زمینه علم و تدریس مبرز معرفی می نماید.

مرحوم رفیعی در هفت سالگی به فسا آمد و در دبستان دولتی شماره 7 فسا به ادامه تحصیل همت گماشت و دوره دبیرستان را در دبیرستان روزبهان فسا سپری کرد و آنگاه در شیراز به مدرک ششم متوسطه دست یافت.

مرحوم رفیعی  از همان کودکی و به نوشته خودشان تحت تاثیر پدر که خود شاعر و عالم بود و با شعر و ادب آشنا و  شب های دوشنبه با حضور برخی از باسوادان دستجه به شاهنامه خوانی می پرداخت؛علاقمند به شعر و ادب و صاحب قلم گردید.

سفر مرحوم رفیعی به تهران-که به واسطه تحصیل در دانشگاه نظامی و شغل ایشان بود- زمینه آشنایی او را با بزرگانی چون مرحوم علامه طباطبایی،علامه جعفری،شهید مطهری،مرحوم الهی قمشه ای،دکتر علی شریعتمداری و... فراهم ساخت. مرحوم علامه جعفری بارها برای دیدار با مرحوم رفیعی به فسا مسافرت می کرد.

پس از بازگشت به فسا و احساس نیاز شدید به نشر معارف الهی؛اقدام به تاسیس مؤسسه دینی فسا(کتابخانه امام جعفر صادق"ع") نمود و با راه اندازی جلسات تفسیر قرآن و نهج البلاغه به ترویج فرهنگ غنی اسلامی پرداخت. تأسیس مکتب فاطمیه(حوزه علمیه خواهران)؛ تأسیس و ریاست دانشگاه آزاد اسلامی فسا،برگزاری کنگره سراسری شعر ایران در فسا(1365)،برگزاری سمینار بزرگ حضرت علی بن ابی طالب(ع) و ... از دیگر فعالیت های این چهره برجسته علمی و فرهنگی می باشد.

در سال 1364 اثر تفسیری منظوم مرحوم فاخری فسایی (مرأت المحبوب) را جمع آوری و منتشر ساخت.

(ندای ادب)،(ندای قرآن یا شاهراه بهشت) و (اوج ایمان و شکوه خردمندی؛شرح حکمت 289 نهج البلاغه) از دیگر آثار منتشر شده مرحوم رفیعی است.

هرگز فراموش نمی کنم که وقتی از موضوع رساله حقیر که پیرامون نهج البلاغه بود؛آگاه شد چقدر نگارنده را مورد تشویق قرار داد و علی رغم کهولت سن و کسالت در جلسه دفاع از رساله حاضر شد و چند کلامی پیرامون عظمت امیر مؤمنان(ع) و نهج البلاغه افاضه فرمود.

روح بلند این دانشمند فرهیخته و سالک الی الله در تاریخ دوشنبه بیستم خردادماه 1387در جوار رحمت حضرت دوست آرام یافت و در دانشگاه آزاد اسلامی فسا به خاک سپرده شد.

غزل زیبای زیر از اوست:

چکید اشک ز چشمم، ز گل گلاب چکید

و یا که ژاله سیمین بر آفتاب چکید

خم است قلب حزینش،دو چشم ساغر می

ز خم به ساغر می رشحه شراب چکید

عروس اشک که در هفت پرده پنهان بود

ببین که پرده گشا گشته بی حجاب چکید

...ز اشک دامن پاکش ستاره باران شد

که بس ستاره هم از روی آفتاب چکید

اگر به تربت(صادق) قدم نهی ای دوست

بریز اشک و بگو در ره ثواب چکید.

 

 با تشکر از پایگاه خبری-تحلیلی فسا(سلام فسا) به خاطر انتشار این نوشتار



نظرات شما عزیزان:

[جلیل
ساعت22:04---18 مهر 1392
سلام در زمان حیات این مرد تلاشگر ، در همایش مروجان دین ودانش از این بزرگوار تقدیر وتشکر ی در حد بضاعت مزجاه شد. که تاثیر خوبی روی ایشان داشت. زندگینامه ای از ایشان خواستم و در نشریه همان همایش چاپ شد. قرار بود ایشان وایت اله ارسنجانی نخستین کسانی باشند که از ایشان تقدیر می شود وسپس بزرگواران دیگر ، که شوربختانه با تنگ نظری و منیّت بچه گانه مسئولی در شهر ادامه نیافت !

مهرپیما-باربد
ساعت0:02---17 شهريور 1392
سلام حسین جان
کجایی؟ کم پیدایی؟ باپست درمورداستادجعفری بروزم منتظرنظرات عالمانه و زیبای شماهستم تشریف بیارید


مهرپیما-باربد
ساعت12:27---12 شهريور 1392
سلام جناب تقوایی عزیز
با ( گاهی سه گاهی ) اجرایی زیباو باب دل شما به روزم منتظرنظرتون درباره این اثرزیباهستم ...یاعلی


عباسی-فسا
ساعت13:04---11 شهريور 1392
سلام

گاهی نوشته هایتان آدم رابه یاد مردانی می اندازد که بی هیچ مسؤولیتی برای ترویج فرهنگ این شهر کوشیدند ودراین راه، بذل جان ومال وآبرو کردند

خدارحمتش کنه آقای رفیعی بنده حضورا شاهد بودم که آقای قرائتی(همین تلویزیونیو را میگم.) بارها ازایشون درجلسات نقل قول می کرد که آقای رفیعی فسایی این طور گفت وآن طور گفت.

خدایش بیامرزد وبا عالمان راستین محشور باد.
پاسخ:سلام بر استاد عباسی عزیز.بله من فراموش کردم بنویسم که از دوستان نزدیک مرحوم رفیعی یکی هم همین آقای قرائتی هستن...و ما فستیی ها متاسفانه قدر چهره های خدمتگزار علمی و فرهنگی خودمون رو نمی دونیم....
پاسخ:سلام بر استاد عباسی عزیزوبله من فراموش کردم بنویسم که از دوستان نزدیک مرحوم رفیعی یکی هم همین آقای قرائتی هستن... و ما فسایی ها متاسفانه قدر چهره های خدمتگزار علمی و فرهنگی خودمون رو نمی دونیم...


مهرپیما-باربد
ساعت10:58---11 شهريور 1392
سلام جناب تقوایی عزیز شهادت امام صادق (ع)رابه شماو مخاطبان گرام تان تسلیت عرض میکنم پست بسیارجالبی بود سپاس واقعاخداوندروح ایشان قرین باخوبان محشورکند یادم نمیرود یه باربه دفترکارایشان رفتم برای کاری باهمین کهولت سن دربرابرمراجعه کنندگانشان برمی خاست و تواضع وفروتنی این مردهمواره برای من جالب وستودنی بود . مردی مردمدارکه همواره میان توده مردم بود و بسیاربه پیشرفت علمی فساعلاقه داشت خدایش رحمت کند . این گل هم برای شماکه درراه شناساندن اهل علم و فرهنگ تلاش می کنید

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ دو شنبه 11 شهريور 1392 ] [ 9:55 ] [ محمدحسین تقوایی ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آرشيو مطالب
ارديبهشت 1393
فروردين 1393 اسفند 1392 بهمن 1392 دی 1392 آذر 1392 آبان 1392 مهر 1392 شهريور 1392 مرداد 1392 تير 1392 خرداد 1392 ارديبهشت 1392 فروردين 1392 اسفند 1391 بهمن 1391 دی 1391 آذر 1391 فروردين 92
امکانات وب